2024.03.28, Csütörtök

Több mint kétszer annyi út újul meg jövőre, mint idén

magyaridok.hu, magyarepitok.hu

2016.09.15. 12:36

Az idei 69 milliárd után jövőre összesen 150 milliárd forintból mintegy 1350 kilométernyi útszakaszt újít fel a közútkezelő. A szakaszok kiválasztását az autósok is tudják befolyásolni.

Hirdetés

Jövőre 100 milliárd hazai és 50 milliárd uniós forrásból 50 kilométernyi gyorsforgalmi út, 200 kilométer főút és összesen 1100 kilométernyi mellékút újul meg a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közreműködésével. A programról Nemes-Nagy Tibor vezérigazgató számolt be a Magyar Időknek.

 

71 idei projekt már befejeződött

A programterv jelentős növekedést jelent, miután az idei felújítási program összesen 563 kilométert érint. Az idei munkákról Nemes-Nagy Tibor elmondta, a 172 beruházásból 71 már befejeződött, 9 esetében folyamatban van az átadás, 101 helyszínen pedig jelenleg is folynak a kivitelezési munkák. A programban országszerte összesen 444 kilométer főúti és 119 kilométer mellékúti szakasz újul meg.

Az interjúból az is kiderült, a hazai forrás jövőre a gyorsforgalmi utak és a főutak felújítását teljes egészében fedezi. Az 50 milliárd forintos uniós forrásra a támogatási szerződés megkötése folyamatban van, ebből mintegy 500 kilométernyi mellékút rekonstrukcióját végzik majd el, további 600 kilométer mellékút pedig hazai forrásokból újul meg.

A megyei bontásból kiderül, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében jövőre csaknem 100-100 kilométernyi út újulhat meg. Összehasonlításképpen: idén Tolnában és Fejérben volt a legtöbb felújítás, 50,9 és 53,1 kilométert érintve.

 

Az autósok is tudják befolyásolni a jövő évi tervet

A felújítandó szakaszok kiválasztását a Magyar Közút szakmai szempontok szerint végzi. Ezek közé tartozik, hogy a társaság minden évben állapotfelmérést végez a közúthálózat egy részén. Emellett figyelembe veszik a baleseti statisztikákat is.

Vizsgálják továbbá a bejelentett kátyúkárokat is, amelyeket a leromlott útburkolat okoz az úthasználat során a gépjárművekben. Szintén értékelik a lakosság vagy a települési önkormányzatok panaszait, észrevételeit a közutak állapotával kapcsolatosan. Amely szakaszokról társadalmi igény fogalmazódik meg, bekerülnek a projektlistába.

 

Szaporodó válaszok a munkaerőhiányra

„Az országos munkaerőhiánnyal kapcsolatban a Magyar Közútnak is van tapasztalata” – mondta Nemes-Nagy Tibor. A cégnél hatezer alkalmazott mellett háromezer közfoglalkoztatott dolgozik. A társaságnál több mint száz állományi állás betöltetlen, de a közfoglalkoztatott létszám feltöltése sem könnyű, főleg ha a nyári szezonális munkák felpörögnek.

A vezérigazgató utalt rá, hogy a fejlesztési tárcával karöltve szerződést kötöttek a műszaki egyetemmel a következő közutas mérnökgeneráció képzése érdekében. Ennek eredményeképpen már szerződéskötés előtt állnak csaknem tíz hallgatóval, akik vállalják, hogy a diploma megszerzése után öt éven át a Magyar Közút állományában dolgoznak.

A kékgallérosok utánpótlására is gondolnak, jövőre útügyi szakmunkásképzés indul. Emellett életpályaprogramot kínálnak a közutasoknak, hogy lássák, milyen jövő vár rájuk a cégnél. A vezérigazgató elmondta: új kezdeményezésként kiválasztottak száz kulcsembert a dolgozók közül, aki jelentős hatást gyakorolnak környezetükre és kollégáikra: ők pénzjutalmat kaptak, és megbecsülés övezi őket.