2020.11.30, Hétfő

Hirdetés

Óriási lépés az M44-es új Tisza-híd építésében: összeért a két oldal
Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Óriási lépés az M44-es új Tisza-híd építésében: összeért a két oldal

magyarepitok.hu

2020.11.16. 15:18

A tiszaugi híd kivitelezése az ütemezésnek megfelelően halad, összeért a szerkezet két oldala. A projekt a Duna Aszfalt generálkivitelezésben valósul meg az M44-es szakasz részeként.

Hirdetés

Lapunk utoljára július végén számolt be az M44-es gyorsforgalmi út új, tiszaugi hídjának építéséről. A projekt új szakaszba lépett: a folyó felett már összeért a két hídrész. A 10 kilométeres, Lakitelek és Tiszakürt közötti útszakasz a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában és a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésével jön létre.

Az útszakaszon kialakítás alatt álló új Tisza-híd a Duna Aszfalt Zrt. fővállalkozásában, az A-Híd Zrt. alvállalkozásában és a Pannon 2010 Zrt. generál tervezésének részeként az Uvaterv Zrt. tervei alapján valósul meg. Az ekhós szekérre emlékeztető új felszerkezet zsaluzatát a PERI biztosítja. 

A híd ártéri szakaszain összesen 127 darab hídgerendát használnak fel, a hídpilonok végső magassága több mint 50 méter lesz.

 

Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu


Hazai szinten úttörő a beruházás

Nem csak Európában, a világon is mindössze néhány olyan szerkezet található, amelyhez hasonló – itthon úttörőnek számító – beruházás épül az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszán.

A híd teljes hossza 556 méter, amelyből a 307 méter hosszú mederhídszakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést.

A látványt egyedivé varázsoló pilonok deformált ellipszis alakúak, a ferdekábeleken függesztett hídpálya pedig legyező formájú szabad kábelelrendezéssel kerül rögzítésre, így a szerkezet összképe ekhós szekérre emlékeztet, legnagyobb szabadnyílása 152 méter lesz.

 

Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu


Már folynak a mederhíd acélszerkezeti munkálatai

Az elmúlt hónapokban befejeződtek az alépítmény szerkezetépítési munkái, továbbá elhelyezték az ártéri szakasz saruit és sarugerendáit, valamint az ártéri hídszakaszok előregyártott gerendáit is. Ezen kívül folytatták a mederszakasz acélszerkezetének építését, és várhatóan még az idén megtörténik ennek a szerkezetnek a kivitelezése. Emellett a hídfők építésén dolgoztak a szakemberek, és megerősítették az árvízvédelmi töltést is.

Jelenleg a mederhíd acélszerkezeti munkálatai folynak, a pilonok befejező munkáinál tartanak, valamint az aktuális munkálatok között szerepel az ártéri hídszakaszok pályalemez-építése is.

 

Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu


A járványhelyzet és az árhullám is módosítást követelt

Az elkövetkező időszak a jelenleg folyó munkák befejezéséről, valamint a mederhíd pályalemez építéséről fog szólni. Januártól pedig a ferde kábelek feszítési munkái is elkezdődhetnek.

A híd megvalósítása tehát folyamatos, ám a járványhelyzet miatt az építési ütemek átszervezésére volt szükség, ugyanis a külföldről érkező anyagokat és szerkezeti egységeket később szállították – ez azonban a kivitelezésben nem okozott problémát. De nemcsak a járvány, hanem a Tisza tavalyi és idei árhulláma miatt is módosult az építésszervezés, ezt kapacitásbővítéssel oldották meg.

 


Több százan dolgoznak a projekten

A munkaterületen dolgozók létszáma 80-120 fő között mozog, az aktuális munkafolyamatoktól függően. Azonban a Tisza-híd projektje nem csak a munkaterületen zajlik, így a dolgozók létszáma a 300-at is elérheti.

A műtárgy kivitelezése az ütemezésnek megfelelően halad, azonban egy ismételt árhullám vagy egy erős tél befolyásolhatja a projektet. A műszaki átadás-átvételt várhatóan 2021. augusztus végén fejezik majd be.

 

A projekten levő többi műtárgy, valamint az út- és vízépítési munkák az ütemezésnek megfelelően haladnak. A 44. számú út melletti szakaszokon már jól látható, hogy a főpálya aszfaltozása folyamatosan zajlik.

Galéria

Duna Aszfalt Zrt.hídépítésAktuálisTisza-tóM44-esNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.Uvaterv Zrt.TiszaugA-Híd Zrt.Peri Kft.Pannon 2010 Zrt.