2024.04.17, Szerda

A Békéscsabát gyorsforgalmi úttal ellátó beruházás egyik legizgalmasabb része zajlik Kunszentmártonnál a Hódút kivitelezésében.

Hirdetés

Befejező fázisához érkezett az M44-es gyorsforgalmi út 2016 decembere óta épülő szakaszán az egyik hídépítő projekt. A Tiszakürt és Kondoros közötti 62 kilométer első ütemét a Duna Aszfalt Kft. és a Hódút Kft. kivitelezi.

A képre kattintva galéria nyílik - Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu


Az új nyomvonal a Hármas-Körös folyót Kunszentmártonnál szeli át, az itt épülő hídnál most megkezdődött a hídpálya behúzása a folyómeder fölé.

A kivitelező Hódút egy szerkezetben a folyóhoz vezető nyomvonalon előre elkészítette a hídpályát, ezt csúsztatják most be egy több napig tartó folyamatban.


Az 1440 tonnás tárgy 300 métert fog megtenni 

Az esemény keddi sajtótájékoztatóján kiderült, a folyó medre és hullámtere felett átivelő híd 450 méter hosszú lesz. Tóth Tamás, a Hódút műszaki igazgatója arról is beszámolt, hogy a hídpályát képező acélszerkezet súlya 1440 tonna, és már a korrózióvédelmet is előre megkapta. 

A szakember hangsúlyozta, nem tolási, hanem húzási technológiával mozgatják a szerkezetet, amit hidraulikus sajtolók juttatnak a helyére. "A 100 méter hosszú mederhíd 300 métert fog megtenni, mire eljut a végleges pozíciójába" - árulta el az igazgató.

A folyamat hét-tíz napot vesz igénybe, a tervezett haladás mintegy napi 34 méter.

A behúzás után még egy függőleges mozgatás következik, ezáltal kerül a szerkezet rá a híd támaszaira.

Tóth Tamás szavaiból az is kiderült, hogy a híd három elemből épül fel, kettő, összesen 350 méteres hullámtéri és egy 100 méteres ártéri hídrészből (mederhíd). "A hullámtér hídrészek vasbeton felszerkezetűek, míg a mederhídrész acél felszerkezetű."


500 tonnát nyomnak a behúzást végző szerkezetek

A projektről a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. további adatokat közölt. Eszerint az építkezés során összesen 180 cölöpöt használtak fel 5959 méter hosszban. Az ártéri híd pillérei vasbetonból készültek és oszlopos formájúak. Ezekhez a kivitelezés során összesen 16.200 köbméter betont használtak fel.

Az acél pályaszerkezetű mederhíd acélrudakkal függesztett ívhídként készült el. A mederhíd mozgatásához szükséges segédszerkezetek (a csőcölöpök, jármok, bakok, csúszkák, szerelőcsőrök, ívszerelő állványok) súlya meghaladja az 500 tonnát.

 

Már több tízkilométernyi alap aszfalréteg is elkészült

Az eseményen Kiss Boglárka, a NIF szóvivője az M44-es érintett szakaszának munkálatairól is beszámolt. "A Tiszakürt és Kondoros közötti munkák az ütemezésnek megfelelően haladnak mindhárom szakaszon, a földmunkák a végéhez közelednek" - árulta el a szóvivő. 

  • A Tiszakürt és Kunszentmárton közötti 20,5 kilométeren a Duna Aszfalt Kft. és a Hódút Kft. dolgozik;
  • Kunszentmárton és Csabacsűd között (20,5 km) az EuroAszfalt Kft., Swietelsky Magyarország Kft., Soltút Kft., A-Híd Zrt. alkotta konzorcium;
  • míg Csabacsűd és Kondoros között (20,4 km) szintén a Duna Aszfalt és a Hódút.
Korábbi felvétel - Bernát Benjámin/magyarepitok.hu


Kiss Boglárka elmondta, mindhárom szakasz esetében már több 10 kilométer hosszon elkészült a centmentstabilizációs alap és az alap aszfalt réteg is. "A műtárgyak nagy részén a gerendák a helyükön vannak."

A szóvivő komoly eredményként külön kiemelte, hogy a jövő hónapban ideiglenesen átadják a forgalomnak a 442-es főút csomópontját a két körforgalommal és a híddal.

"Mindez azért fontos, mert ezek után kezdődhet csak meg az M44-es építése a csomópont alatt.”

Galéria

Swietelsky Magyarország Kft.hídépítésAktuálisútépítésKunszentmártonDuna Aszfalt Kft.A - Híd Zrt.EuroAszfalt Kft.M44-esHódút Kft.Soltút Kft.