2024.11.21, Csütörtök

Az új vasúti stratégia a százezer lakosnál népesebb nagyvárosok eléréséhez minimum óránként 120-160 kilométeres sebességű vonatokat irányoz elő. A többi városnál ugyanez a szám 100-120 kilométer.

A közeljövő vasúti fejlesztéseiről és a fejlesztések pénzügyi hátteréről adott összegzést a Magyar Hírlapnak Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára.


Kevesebb uniós forrásból is tartani kell a tempót

Az interjúból kiderült, a kormány a gazdasági fejlődés motorjaként és a vidék megtartó erejeként tekint a vasútra, ennek megfelelően a következő európai uniós időszakban is hasonló nagyságrendű beruházások lesznek a hazai vasúthálózaton, mint a mostaniban.

Számítani kell arra, hogy a következő uniós ciklusban 26 százalékkal kevesebb európai uniós pénz jut a közlekedésre, mint a mostaniban.

Ezzel együtt cél, hogy uniós társfinanszírozással együtt a következő hétéves időszakban legalább ezer milliárd forintot el tudjon költeni az ország a vasút korszerűsítésére.


Több száz kilométernyi új nyomvonal vagy új vágány

Az államtitkár elmondása szerint 2018 és 2023 között

  • 660 kilométeren történik felújítás,
  • 440 kilométer hosszú vonalat villamosítanak,
  • és kétszáz kilométeren épül új nyomvonal vagy második (harmadik) vágány.

Fontos részlet, hogy az új vasúti stratégia a vonatok elvárt sebességét is tartalmazza. Eszerint a százezernél nagyobb lakosú nagyvárosokba Budapestről legalább 120-160 kilométeres sebességgel kell közlekedniük a vonatoknak, a százezer alattiakba pedig 100-120-szal.


A negyven motorvonat közel kimeríti a keretet

A pénz többségét pályafejlesztésre lehet fordítani, de a járműállomány is megújulhat. Utóbbi keret viszont meglehetősen szűkös, legalábbis az igénybe vehető európai uniós források esetében. Miután a MÁV-Start megrendeli mind a negyven emeletes motorvonatot, – erről már megállapodtak a vonatokat gyártó Stadlerrel – a finanszírozás csaknem kiteszi a rendelkezésre álló uniós keretet.

Mosóczi László a Magyar Hírlap kérdésére válaszolva elmondta, hogy a járműbeszerzéseknél elsőbbséget kap az emeletes motorvonatok, illetve a HÉV-szerelvények beszerzése.


Így állnak a legfontosabb fejlesztések

Mosóczi László a legjelentősebb pályaberuházások állásáról is beszámolt. Eszerint

  • idén befejeződik a Kelenföld-Százhalombatta vonal felújítása az A-Híd Zrt. és a V-Híd Zrt. kivitelezésben;
  • a napokban elkészült a Mezőzombor és Sátoraljaújhely közötti vasútvonal villamosításával a Vasútépítő Kft. és a Vasútvill Kft.;
  • jövőre fejezi be a Rákos-Hatvan vonal korszerűsítését Strabag Vasúttechnika Kft. és a Belfry PE Kft., valamint a Swietelsky Vasúttechnika Kft.;
  • akárcsak a Százhalombatta-Pusztaszabolcs vonalat a Mészáros és Mészáros Kft., és a Vasútépítők Kft.
  • Szintén jövőre zárul a Püspökladány-Ebes vasútvonal felújítása az R-Kord Kft. és a V-Híd Építő Zrt. kivitelezésében;
  • valamint a városi villamosok által is igénybe vehető tram trrain vonal Szeged és Hódmezővásárhely között a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Strabag Vasútépítő Kft., Belfry PE Kft. és a Sade-Magyarország Kft. munkája által.


Idén is több jelentős beruházás indul

Mindezek mellett kiépül Pusztaszabolcs-Dombóvár, valamint a Rákos-Újszász-Szolnok vonalon a központi forgalomirányító rendszer is, amivel javul a vonatok pontossága. Hozzátette, a szaktárca javaslatot tesz a kormánynak a Hatvan-Füzesabony vonal korszerűsítésére is.

Az idei évben kezdődő munkák között említette az államtitkár

  • az új debreceni intermodális terminál építését,
  • a Püspökladány-Biharkeresztes vonal átépítését és villamosítását,
  • a Déli vasúti híd korszerűsítését, ahol harmadik új vágány is épül,
  • illetve a Szajol-Debrecen vonalon az európai szabvány szerinti vonatbefolyásoló rendszer, az ETCS2 kiépítését. Ez utóbbi szükséges ahhoz, hogy a vonatok óránként 160 kilométeres sebességgel közlekedhessenek.


Már folyik a reptéri vasút engedélyeztetése

Mosóczi László említést tett a varsói gyorsvasút mellett a Budapest-Kolozsvár-Bukarest közötti nagysebességű vasút kiépítésének szükségességéről. Elmondta, a magyar kormány elsődlegesnek tartja, hogy a gyorsvasút az erdélyi magyarlakta települések felé épüljön.

Idén már közlekedik közvetlen járat Budapest és Munkács között, és az év végi menetrendváltástól pedig Eszékre is lesz ilyen.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a kiviteli tervek elkészültét követően megkezdte a repülőtéri vasút építésének engedélyezési eljárását. A tervek szerint új nyomvonal épül Kőbánya-Kispest és Monor között, illetve egy új állomás a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnél.

AktuálisvasútfejlesztésA - Híd Zrt.közlekedésfejlesztésStrabagSade-Magyarország Mélyépítő Kft.Mészáros és Mészáros Kft.R-Kord Kft.V-Híd Építő Zrt.Swietelsky Vasúttechnika Kft.Vasutvill Kft.Vasútépítők Kft.Belfry PE Kft.