2020. július 6. és 10. között napközis tábort szerveztek kisiskolások számára a Városi Könyvtárban. Hétfőtől péntekig várták a gyerekeket mesés programokkal.
„A népmese a nevelés táltosparipája.” Erre a tényre alapozva tervezték az öt nap programját. Cél volt a népmesék segítségével a gyermekek lelkének megszólítása, emellett testük megmozgatása népi játékokkal, tánccal, mondókák, kiszámolók, kézművesfoglalkozások segítségével. Fontos szerepet kapott a bábjáték, a népdaléneklés és a találós kérdések is. A népköltészet, népi játék amellett, hogy örömet ad, tanít is, szocializál. Az éneklés többek között oldja a szorongást és a félelmet, fejleszti a koncentrációs készséget. A találós kérdések, mondóka, népi játékok, népdalok, mind egy-egy kulcs a népmesék képi nyelvéhez.
A programot a Nap, Hold, Csillag megszabadítása című népmesére, annak üzenetére építették. Így foglalkozták: az idő fogalmával, örök körforgásával, a nappal és az éjszaka, a fény és a sötétség váltakozásával.
A gyerekek minden nap találkoztak a Nap, Hold, Csillag megszabadítása című mesével mesehallgatás vagy bábjáték formájában, eljátszották, elmesélték ők maguk is. E mellé minden nap kaptak egy másik, szintén ezzel a témával foglalkozó népmesét.
A mesehallgatás, a mese eljátszása előtt csendteremtő, testtudatépítő játékokat játszottak. Erre a célra használtak különleges hangszereket (óceándob, esőbot, hangolt csengők, hangtál, kalimba) is. A hangszerekkel és egyéb eszközökkel a meséhez hangaláfestést is nyújthattak a gyerekek, csinálhattak zengedelmet, ahogyan a mesében a harangok a sárkányok váraiban.
A történet végén a királylányok és a bojtárlegények egybekelnek, ezért itt eljátszották a lakodalmast. A gyerekek rögtönzött jelmezekbe bújtak, énekeltek, menyasszonyt táncoltattak a vőfély vezényletével.
A napokat néhány a témához kapcsolódó (pl. Napüdvözlet) jógagyakorlattal kezdték, és minden napot a meséhez kapcsolódó kézműves foglalkozással zártak: elkészítették a mesében szereplő sárkányt, megalkották a bábjátékhoz az álarcokat, készült agyagból és textilből Nap, Hold, Csillag, mesetérkép a történethez, mézesbábok és lakodalmi kocsi fából, és királylányoknak gyöngyékszerek.
A bábozáshoz mindenki egyforma fekete pólóba bújt. A pólókra szintén rákerült a Nap, Hold, Csillag jel, utalva a mesére, és így is érzékeltetve az egy csapathoz tartozást.
A bábjátékhoz a már évek óta használt papírszínház adta a keretet, de a gyerekek maguk készítette álarcokat is használtak.
A tábor után levezetésképpen a gyerekek részt vehettek a Kézműves Ház játszóházi hétvégéjén, ahol tovább fejleszthették tudásukat a nemezelés, fafaragás, csuhéfonás, szövés, mézeskalácskészítés terén.
A tábor ideje alatt készült alkotásokból mini kiállítást rendeztek a könyvtár folyosóján, így a könyvtárlátogatók is megcsodálhatják az öt nap kézzel fogható gyümölcseit.
A tábor programjának megtervezéséhez, összeállításához a NMI által szervezett, Láposi Terka (Magyar Bábjátékos Egyesület vezetőségi tagja, a Vojtina Bábszínház művészeti vezetője) által vezetett Bábcsoportvezetői alapismeretek továbbképzésen és Bajzáth Mária Népmesekincstár – mesepedagógia, nevelés és tudásátadás népmesékkel elnevezésű továbbképzésén szerzett tudását, tapasztalatait használta fel Székácsné Tálas Gabriella, könyvtárvezető.