2024.11.21, Csütörtök
Elrajtolt a debreceni BMW-gyárhoz kapcsolódó vasúti óriásfejlesztés
Illusztráció - Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

Elrajtolt a debreceni BMW-gyárhoz kapcsolódó vasúti óriásfejlesztés

MTI

2020.11.02. 17:06

A projekt keretében átépítik a 100-as Szolnok-Debrecen vasútvonal érintett szakaszát óránkénti 160 kilométeres pályasebességre.

Debrecenben ünnepélyes keretek közt nyitották meg a város vasútfejlesztő projektjét, mely a leendő BMW-gyárnak is teret adó Észak-Nyugati Gazdasági Övezet közlekedését javítja. Ahogy azt korábban megírtuk,

a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában a Debrecen-Füzesabony (108-as) vasútvonalon a debreceni és macsi állomások közötti vonalszakaszt építik át az átmenő fővágányokon és a csatlakozó nyíltvonalakon.

A projektet a V-Híd Építő Zrt. végzi el mintegy 54,9 milliárd forintból. A fejlesztés keretében az érintett vonalszakaszon a meglévő nyomvonal felújítását és bővítését végzik el 11,6 kilométer hosszan, 3,6 kilométeren pedig a szükséges korrekció építése valósul meg. A projekt során összesen 31,4 kilométer hosszan épül ki hézagnélküli vágány, továbbá megvalósul Debrecen és Tócóvölgy állomás között a kétnyomúsítás kiépítése.

Az átépítés által a vonalon a lehetségessé válik a 80-100 km/órás sebesség és a 225 kN tengelyterhelés.


Macs új állomásépületet, az ipari park külön állomást kap

A projekt emellett a kiszolgáló létesítmények megépítését is tartalmazza. Debrecen állomáson az üzemi épületet, Tócóvölgy állomáson pedig az állomásépületet alakítják át. Macs ipari park néven új állomás létesül, mely a teherforgalmi szállítási igényeket elégíti majd ki. Macs állomáson pedig új állomásépület jön létre a régi helyén.

Az átfogó vasútfejlesztési program része továbbá zajvédő fal, aszfalt burkolatú út, kerékpárút és járda építése, valamint burkolt vágányok és rakterületek kialakítása a csatlakozó útszakaszokkal. A megállóhelyeken esőbeállókat hoznak létre.


Az ipari parkban lesz a forgalomirányítási központ

További fejlesztések:

  • kiépítik és átalakítják a térvilágítást az állomásokon és a létesülő megállóhelyeken;
  • átalakítják a felsővezetéki rendszert Debrecen állomáson;
  • új állomási és vonali biztosítórendezések építése és Debrecenben a jelenlegi biztosítóberendezés átalakítása;
  • központi forgalomirányító rendszer jön létre a vonalszakaszon, és forgalomirányítási központ létesül Macs Ipari Park állomáson;
  • új kábelhálózatot és integrált vasúti távközlő rendszert építenek ki az állomásokon és a vonalon;
  • új kitérőket építenek.

A vasúti pályaépítési munkálatok helyszínén tartott pénteki eseményen Kósa Lajos országgyűlési képviselő, Pósán László országgyűlési képviselő, Papp László Debrecen polgármestere, Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese is beszédet mondott.

Papp László rámutatott, Debrecen gazdaságfejlesztése, iparfejlesztése az elmúlt években olyan változáson ment keresztül, ami szükségessé teszi a közlekedési infrastruktúra átfogó fejlesztését. Hozzátette, a város nyugati oldalán létrejött – kiterjedését tekintve összesen több mint 1000 hektárnyi – ipari park hálózat logisztikai kiszolgálása akár autópályán, akár vasúton teljes körűen biztosított lesz.


A vasútvonal egészen Nagyváradig hosszabbodhat

Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elmondta, a NIF Zrt.-vel együttműködve, a MÁV is tevékenyen vesz részt a térség közlekedési színvonalának javításán. Hosszabb távon a 106-os vasútvonalon várható beavatkozás, megvalósulhat a vasútvonal meghosszabbítása egészen Nagyváradig.

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: a beruházás amellett, hogy biztosítja a gazdasági övezet korszerű vasúti összeköttetését, a vasútvonal átépítésével, a felépítmények megújításával hozzájárul a vasúti közlekedés minőségének és biztonságának növeléséhez. 

A projekt keretében átépítik a 108-as vasútvonal Debrecen-Macs állomás vasúti vonalszakaszát óránkénti 80-100 kilométeres pályasebességre, a 100-as Szolnok-Debrecen vasútvonal érintett szakaszát óránkénti 160 kilométeres pályasebességre, a vasúti infrastruktúrát pedig 22,5 tonna tengelyterhelésre növelik, míg a Debrecen és Tócóvölgy állomások között a meglévő mellé egy második vágányt is építenek - hangzott el a projektnyitón.

Helyi hírekV-Híd Építő Zrt.Szolnok Megyei Jogú Város ÖnkormányzataDebrecenvasútfejlesztés