2018.12.16, Vasárnap

Hirdetés

8 gyakorlati tipp a terhesség előtt

8 gyakorlati tipp a terhesség előtt

jnsz.hu

2018.11.30. 11:57

Ha már eldöntöttétek a pároddal, hogy gyereket szeretnétek, akkor itt az ideje, hogy felkészüljetek a terhességre. Ebben a cikkben összeszedtük, hogy mik a legfontosabb teendők a babavállalás előtt.

Hirdetés

1. Folsav + vitaminok

A folsav szedése az egyik legfontosabb teendőd, a terhesség előtt minimum 1-2, de inkább 3 hónappal el kell kezdeni a szedését. Számos kutatás igazolta, hogy a folsav szedésével jelentősen csökkenthető a magzati rendellenességek kockázata, mint az első trimeszterben a fejlődő idegcső záródási rendellenességei (például a nyitott gerinc, agy- és koponyahiány). Az ajánlott mennyiség 7-800 μg (0.7-0.8 mg) 3 hónappal a terhesség előtt.

Javasolt továbbá a B vitamin komplex, A és C vitamin szedése, valamint hiány esetén a vas pótlása.

2. Dohányzás, kávé, alkohol elhagyása

Mivel mindegyik rossz hatással van a termékenységre és nemzőképességre, így erősen javallott mindkét félnek már a terhesség előtt elhagynia ezeket. A kávé elhagyása sokaknak gondot okoz, ha nagyon alacsony a vérnyomásod, akkor egyeztess ezzel kapcsolatban az orvosoddal. Ha az élénkítő hatása miatt iszod, akkor cseréld le zöld teára, vagy búzafűlére.

3. Az ovulációs ciklus megismerése

Célszerű már a tervezett terhesség előtt megismerni a ciklusodat és az ovulációd időpontját. Ehhez írd fel pár hónapon keresztül a ciklusaid hosszát (a menstruáció első napjai között eltelt időt), és vezess naplót az egyéb érzésekről, tünetekről, mint fejfájás, alhasi fájdalom stb. Léteznek telefonos alkalmazások is erre, amikben vezetni tudod a menstruációd idejét, erősségét és ezeket a tüneteket. Az ovulációs kalkulátor is egy hasznos eszköz, amivel ki tudod számolni a peteérés várható időpontját.

4. Fogászati vizsgálat

Még a terhesség előtt menj el a fogorvosodhoz, hogy ne a babával a hasadban alatt derüljön ki, hogy lyukas valamelyik fogad. Ráadásul a fogínybetegségekre és gyulladásokra is még idejében fény derülhet.

5. Rutinvizsgálatok és szűrés

Érdemes a nőgyógyászt is felkeresni, hogy az előzetes rutinvizsgálatokat előírja. Vannak egyéb genetikai, egészségügyi, biológiai vizsgálatok is, amiket érdemes lehet elvégezni, különösen, ha a családban előfordultak komolyabb betegségek.

6. Egészséges étkezés

A babatervezés időszakában érdemes egészséges étrendre áttérni, sok zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani. Hagyjuk el a cukros italokat, gyorséttermi, mesterséges anyagokkal teli készételeket. A legjobb, ha növényvédőszerektől mentes bio zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk, de mindenki tudja, hogy a jelenlegi életviteléhez képest milyen lépéseket kell tennie egy egészségesebb életmód felé.

7. Fogamzásgátló és gyógyszerek elhagyása

A tervezett terhesség előtt minimum 3, de inkább 6 hónappal célszerű abbahagyni a fogamzásgátló szedését, hogy kiürülhessenek a szervezetből a gyógyszer maradványok. Ezzel párhuzamosan amennyire lehet csökkentsük az egyéb gyógyszerek szedését is. Természetesen, ha valakinek az orvos írt fel gyógyszert, akkor egyeztessük vele, és a nőgyógyásszal, hogy ezt a terhesség alatt is lehet-e szedni, vagy valami másra kell majd áttérni.

8. Kerüld a stresszt és mozogj sokat!

Megoszlanak a vélemények arról, hogy milyen hatással van a stressz a terhességre és a magzatra, ám az biztos, hogy megélni nagyon kellemetlen. Törekedj arra, hogy csökkentsd a stresszforrásokat, és ne aggódj, idegeskedj apróságok miatt. A várt terhesség is egy komoly stresszforrás lehet ez azonban csak ront a helyzeten. Maradj pozitív, és tudd, hogy a baba a megfelelő időben meg fog érkezni. Addig pedig mozogj sokat, ezzel is le tudod vezetni az esetleges feszültséget, javítja a hangulatodat és segít felkészíteni a szervezetet a közelgő változásokra.

Ha pedig már eljött a gyerekcsinálás ideje, akkor figyeld magadon a terhesség jeleit, ugyanis sokféle tünet utalhat a várva várt terhességre a menstruáció elmaradásán túl is!

terhesség