2024.03.29, Péntek
Digitális immunerősítő injekciót kapott egy szolnoki gimnázium

Digitális immunerősítő injekciót kapott egy szolnoki gimnázium

szolnok.hu

2019.10.15. 12:43

Szolnokra érkezett az Új Nemzedék Központ Digitális Immunerősítő Roadshow-ja, a Széchenyi Gimnázium diákjai egész napos program keretében tájékozódhattak az internetes jelenlét veszélyeiről, s tanulhatták meg például adataik hatékonyabb védelmét.

Hirdetés

Szalay Ferenc, a város első embere saját életéből vett tapasztalatokkal illusztrálta, mennyit változott a világ az elmúlt években, hogyan szőtte a digitális jelenlét a emberek, különösen a fiatalok életét. Hangsúlyozta az ennek következtében egyre gyakoribb elmagányosodás jelenségét, a valódi emberi kapcsolatok fontosságát.

A roadshow-n részt vett dr. Illés Boglárka ifjúságpolitikáért és esélyteremtésért felelős helyettes államtitkár, aki számokkal bizonyította a diákoknak, mennyire felgyordult világunkban az információáramlás.

Felmérések bizonyítják, hogy a fiatalok 25%-a már legalább egyszer áldozatul esett adatlopásnak vagy internetes bántalmazásnak: ellopták valamilyen személyes adatát az online térben, vagy feltörték e-mail-, esetleg közösségi média profilját! Felismerve a fiatalokra váró kihívásokat, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Új Nemzedék Központ által létrehozott Digitális Immunerősítő Program folytatja az év elején megkezdett, a fiatalok védekezőképességét erősítő országos iskolai roadshow-ját.

Talán soha nem volt olyan időszerű a fiatalok digitális immunerősítése, mint napjainkban. Hetente jelennek meg hírek arról, hogy a közösségi médiában milyen visszaéléseket követnek el az Y és az Alfa-generáció tagjaival szemben. Egy nemzetközi kutatás szerint a fiatalok 16 százaléka már jobban tart az online zaklatástól, mint a valós világ veszélyeitől. Egy e-mail-, egy felhő-, vagy egy közösségi média jelszó ellopása önmagában még nem biztos, hogy tragédia, de ha a tolvajok visszaélnek ezekkel az adatokkal, akkor komoly problémát is okozhatnak, nem beszélve a bankkártya-adatok kicsalásában, vagy az internetes zaklatásban rejlő veszélyekről.

A tervek szerint szeptember közepétől 12 iskolába látogat el a DIP roadshow-ja, ahol egész napos programokkal várják a diákokat, a tanárokat és a szülőket. Első körben Székesfehérvár, Győr, Zalaegerszeg, Kaposvár és Szolnok egy-egy középiskolája kap digitális immunerősítő injekciót. A roadshow interaktív módon világít rá a fiatalok előtt álló digitális kihívásokra, valamint a közösségi média veszélyeire. A rendezvényen - Magyarországon egyedülálló módon - egy valódi etikus hekker a diákok előtt mutatja be, hogyan zajlik, amikor ellopják valakinek a jelszavát. A hekker az adatlopások lehetséges következményeit is bemutatja, így a résztvevők a saját szemükkel kísérhetik végig, miként csalhatnak csapdába az adatvadászok és lophatják el a teljes digitális életünket, akár néhány perc alatt. A diákok mellett a pedagógusokra is gondoltak a szervezők, akik a „tanármegőrző programon” megismerkedhetnek többek között a cyberbullying megelőzésének módjaival, az adathalászat és a közösségi média veszélyeivel, illetve az online bűnözés elleni hatékony védekezéssel.

2017-ben az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Új Nemzedék Központ széles összefogást kezdeményezett a fiatalok digitális védekezőképességének erősítése érdekében. Elindult a Digitális Immunerősítő Program (DIP), amelynek keretében 2018-ban létrejött az ún. Digitális Immunerősítő Kerekasztal. A több mint 50 résztvevő között olyan vállalatok és szervezetek is képviseltették magukat, mint a Digitális Jólét Program szakértői, a Nemzeti Kibervédelmi Intézet vagy a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács. Az elkészült 116 pontból álló gyakorlatorientált javaslatcsomag, az ún. Digitális Immunerősítő Csomag, illetve a pedagógusok részére készült Digitális Immunerősítő Kézikönyv képes a felhasználók látókörét szélesítve, kritikus szemléletet, valamint kellő tudatosságot kialakítani a fiatalokban a rosszindulatú kiberbűnözők támadásai ellen.

(forrás: www.mydip.xyz)

AktuálisSzolnokDigitális Immunerősítő Roadshow