Magyarországon hagyományosan november 15. a fordulónap, ekkortól kizárólag téli dízelt forgalmaznak a töltőállomások - közölte a Mol pénteken az MTI-vel.
A MOL már október elején megkezdte a felkészülést, hogy a határidő előtt minden kutat ellásson a könnyebb téli indítást és jobb motorműködést segítő üzemanyaggal.
Ha hideg a reggel, nem csak a nap indul nehezebben, hanem a dízelautók többsége is. Ennek egyszerű fizikai oka van: a hőmérséklet csökkenésével megváltoznak az üzemanyag áramlási tulajdonságai. Ezért a MOL novemberben átáll a téli dízel forgalmazására: november 15-től már mindenhol a hideg időjárás negatív motorikus hatásait kiküszöbölő gázolajjal találkoznak az autósok a hazai töltőállomásokon.
A hideg idő következményei közül az autósok számára a legjelentősebb, hogy a dízel üzemanyag egyik összetevője már mínusz 8-10 fokon kristályosodni kezdhet. A kristályok eltömíthetik a szűrőket, és akadályozhatják az üzemanyag áramlását, ami önmagában is nehézséget okozhat a motor téli indításában. Ráadásul a hőmérséklet csökkenésével párhuzamosan nő az üzemanyag viszkozitása (vagyis csökken a „folyóssága”), ami szintén gátolhatja az indítást és a megfelelő motorműködést. Az előző két ok miatt a motor hosszabb ideig és nagyobb erőfeszítéssel próbálja beindítani az égési folyamatot. Ez a megnövekedett terhelés fokozott igénybevételt, azaz kopási kockázatot jelent a motoralkatrészekre, amelynek a kivédésében szintén segít a téli dízel.
Fontos információ az autósok számára, hogy a prémium dízelek hidegtűrése eleve kedvezőbb, magasabb adalékanyag tartalma miatt kiváló tisztántartó és feltisztító hatással bír, így segít fenntartani a motor optimális teljesítményét és megóvni annak élettartamát az extrém időjárási körülmények között is. Ez nem csupán a gépjármű motorjának megóvása és a hosszabb élettartam érdekében fontos, hanem kedvezőbb működést is biztosít. Azok számára, akik a november 15. utáni időszakban is szeretnék minimalizálni az időjárás miatti meghibásodási kockázatot, különösen magasabban fekvő területeken vagy a környező országok magashegyi vidékein, a prémium üzemanyag továbbra is az optimális választás.
Amennyiben félig van a tank nyári dízellel, de hirtelen bejönnek a fagyok, érdemes rátankolni egy fél tank téli üzemanyagot – ideális esetben a magasabb hidegtűrésű prémium változatból –, így a hidegindítás a magyarországi előforduló hőmérsékleteket tekintve mindenképpen biztonságos lesz. A különbség jelentős lehet: az iparági tesztek alapján a normál téli dízel mínusz 20 Celsius fokig biztosít megfelelő teljesítményt, míg a prémium téli dízel esetében akár -35 Celsius fokig képes ellensúlyozni a hideg idő kedvezőtlen motorikus hatásait.
Fontos állomás lesz az első beton öntése, amelyet három hónappal megelőz az úgynevezett szerelőbeton kivitelezése.
Fontos állomás lesz az első beton öntése, amelyet három hónappal megelőz az úgynevezett szerelőbeton kivitelezése.