5500 munkaóra alatt készül el a MÁV-START első saját fejlesztésű, IC+ elnevezésű kocsija. Az új generációs InterCity-járműcsalád nemzetközi forgalomra alkalmas, már sorozatban gyártott első darabját várhatóan nyár elejére fejezik be.
250 szakember és mérnök, valamint ugyanennyi beszállítói dolgozó összehangolt munkájának eredményeként év végéig összesen 20 darabot gyártanak, ezt követően kezdődhet el 70 darab, belföldi forgalmú IC+ összeszerelése. A több mint ötvenszázalékos hazai beszállítói aránnyal épülő új flottát az utasok minden bizonnyal kedvelni fogják, mert nemcsak modern, dizájnos, hanem praktikus, kényelmes, ráadásul a kocsik egy része családbarát és akadálymentesített is lesz. A prémiumszolgáltatásra vagy csendre, nyugalomra vágyók igényeihez alkalmazkodó fülkék is lesznek az első osztályokon.
A MÁV-START szolnoki járműgyártó telephelyén Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Csépke András, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója, Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere és dr. Kállai Mária, Jász-Nagykun-Szolnok megye kormánymegbízottja mutatta be az IC+ kocsik sorozatgyártását; a résztvevők hangsúlyozták a felélesztett vasúti járműgyártás kiemelt szerepét a szolnoki térségben.
A MÁV-START mérnökei és szakemberei által tervezett IC+ kocsik sorozatgyártása – két prototípus elkészítése, engedélyeztetése, tesztelése és több mint egymillió kilométernyi üzemeltetése után – 2017-ben indult el a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen. Az új generációs kocsik összeszerelését 21 közbeszerzési eljárás, 95 szerződéskötés, rengeteg tárgyalás, tervezés, gyártósori előkészület és munka előzte meg – mondta Homolya Róbert, aki szólt az ágazatban dolgozók 30 %-os bérfejlesztéséről is.
Első körben – 2018 végéig – húsz darab nemzetközi forgalomra alkalmas, új generációs InterCity-kocsit gyárt a MÁV-START, saját forrásból – jelentette be Csépke András. Az első sorozatgyártású IC+ kocsi típusvizsgálatai és üzemi próbái júniusban kezdődhetnek, a huszadik, külföldi pályán is közlekedő jármű gyártása pedig várhatóan 2018 decemberében fejeződik be. Jövőre kezdődhet el a hetven darab, belföldi forgalomra tervezett IC+összeszerelése, melynek harmada 2019-ben, a maradék 2020-ban készülhet el.
A nemzetközi IC+ kocsik másodosztályúak, légkondicionáltak. A laptopok, mobileszközök működéséhez szükséges energiát elektromos és USB-s csatlakozók biztosítják, a kikapcsolódást vagy a munkavégzést vezeték nélküli internet segíti. A GPS-vezérelt, fedélzeti audiovizuális utastájékoztató rendszer pontos tájékoztatást ad a vonat helyzetéről, a biztonságról pedig belső videófelügyeleti rendszer gondoskodikAz ülőhelyek foglaltságát elektronikus rendszer jelzi. Lesz két családi szakasz, öt-öt üléssel és tárolóval a nagyobb csomagoknak, összecsukott babakocsiknak; az akadálymentesített mosdókban pelenkázó is lesz. A kerékpár szállítására nyolc helyet alakítanak ki; külön érdekesség, hogy a kocsik levegős rendszeréből a gumiabroncsokat is felfújathatják a biciklisek, de az elektromos kerékpárok, illetve a kerekes székek töltésére alkalmas dugaszoló aljzatok is lesznek a járműveken. Ugyanilyen szolgáltatások állnak majd az utasok rendelkezésére a 35 belföldi, osztott terű kocsik esetében is.
Dr. Kállai Mária elmondta: örömteli, hogy a megvalósítás során kiemelt cél volt, hogy a gyártásban a magyar beszállítók a lehető legnagyobb mértékben vállalhassanak szerepet. A hazai hányad meghaladja az 50 százalékot, így az IC+ kocsik jelentős munkahelyteremtő hatással is bírnak: évente 50 kocsi gyártása mintegy 250 főnek biztosít munkát a MÁV-START-on belül és legalább ugyanennyinek a beszállítóknál.
A 162 éves szolnoki telephelyen az elmúlt években számos új munkahelyet teremtettek, az itt dolgozó szakemberek kiváló munkát végeznek – emelte ki Szalay Ferenc polgármester, hozzátéve: a nagyfoglalkoztatók beruházásainak köszönhetően dinamikusan növekszik a város iparűzési adóból származó bevétele. A gazdasági és közlekedési infrastruktúra fejlesztése pedig újrapozícionálja Szolnokot az ország gazdasági palettáján.
A sajtótájékoztatón elhangzott:a tavaly megkötött szerződés alapján a – részben Szolnokon készülő – Stadler KISS típusú emeletes motorvonatok 2019 első felétől állhatnak forgalomba, az első körben 10-12 jármű várható, a továbbiakban akár 40-re is bővülhet a flotta.
A MÁV-START járműparkjának fejlesztése kiemelt feladat 2017 és 2025 között, annak érdekében, hogy a személyszállító társaság megfeleljen a XXI. századi utazási igényeknek. A meglévő belföldi InterCity-járműpark fejlesztése is folyamatban van, 2017-2018-ban csaknem 120 jármű újul meg. A távolsági szegmens jobb kiszolgálása érdekében több száz jó műszaki állapotú, de esztétikailag elavult kocsi felújítása zajlik. Az ütemezett programmal 2020-ra a teljes flotta megújul, esztétikusabb utasteret kap