A kutatásban Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Jász-Nagykun-Szolnok megye tíz-tíz általános iskolájának mintegy 1500 diákja vesz részt, és felmérést végeznek a pedagógusok, valamint a szülők körében is. Az adatgyűjtést a tervek szerint májusban fejezik be, az eredmények publikálása 2020-ban várható.
Zenepedagógiai kutatást indít az Észak-Alföld régió általános iskoláiban a Debreceni Egyetem (DE) kutatócsoportja a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) támogatásával - jelentették be egy csütörtöki debreceni sajtótájékoztatón.
Kocsis Miklós, az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének igazgatója hangsúlyozta: az egyetemen nagy hagyománya van a neveléstudománnyal kapcsolatos kutatásoknak, a felmérés január végén, február elején kezdődik. Az egyetemmel hosszú távú együttműködést terveznek, a kutatást a későbbiekben szeretnék más régiókban is elvégezni.
Váradi Judit kutatásvezető, a DE Zeneművészeti Karának docense elmondta: nemcsak a zenei nevelés helyzetére kíváncsiak, hanem általánosságban vizsgálják majd a diákok tanórán kívüli művészeti lehetőségeit, azok élménypedagógiai hatásait.
Magyarországon ilyen jellegű, átfogó kutatás még nem készült. A kérdőíves felmérés összeállításához, értékeléséhez a különböző zenei ágazatok képviselőiből, pszichológusokból, andragógusokból és statisztikusokból álló kutatócsoport alakult, amelyben helyet kaptak a zeneművészeti kar, a Jövő Művészetéért Alapítvány, a Humán Tudományok Doktori Iskola és az MMA szakemberei. A felmérés során egyebek mellett arra kíváncsiak, hogy a gyerekeknek a kötelező oktatásban tanult művészeti tárgyak mellett milyen lehetőségeik vannak a tanórán kívüli művészeti tevékenységekre, és hogy a diákok ezekkel a lehetőségekkel hogyan tudnak éli. Arra is választ várnak, hogy az aktív művészeti tevékenység hogyan változtatja meg az általános iskolások művészethez való hozzáállását és ízlését, és hogy a diákoknak van-e lehetőségük kibontakoztatni a tehetségüket.
Nem a minőség vizsgálata a céljuk, a felméréssel objektív képet szeretnének kapni arról, hogy a művészet miként járul hozzá a magas kultúra értékeinek megismeréséhez, egy művelt, empatikus, magas érzelmi intelligenciával rendelkező ifjúság neveléséhez.